Företagsmässor kan vara en intressant aveny att utforska för båda nya och etablerade företag. Men för att verkligen lyckas krävs en hel del planering. Här har vi samlat ett antal bra tips för detta.
Besök mässan först
Ingen bör ställa ut på en mässa de aldrig själva besökt först. Att besöka mässan året innan man själv ställer ut är i regel det bästa sättet. Prata med de som ställer ut om deras erfarenheter på mässan och hur länge de har deltagit. Titta även efter i vilken del av lokalen som mest folk samlas.
Var ute i god tid
Ska man anmäla sig intresse att delta på en mässa är det viktigt att göra detta i god tid. På så sätt kan man se till att få en bättre plats på mässgolvet. Med informationen samlad från förra året kan man försöka hitta en plats med mycket fottrafik.
Designa en bra monter
Vad en bra monter är kommer så klart skilja sig en del från företag till företag beroende på vad man vill visa upp eller informera om. Och det finns en mängd olika produkter som kan användas för att bygga upp något riktigt professionellt. Att försöka hålla den enkel och verkligen fokusera på de absolut viktigaste budskapet är dock något som alla borde ta till hjärtat.
Berätta om deltagandet
När man väl fått sin plats på nästa mässa gäller det att nå ut till så många man bara kan att man kommer att ställa ut där. Se till att göra detta i god tid, men inte med allt för långt i förväg så folk inte hinner glömma. En påminnelse strax innan mässan sker är fortfarande en bra idé.
Ge dem mervärde för resan
Gör lite egen efterforskning om bra ställen att bo på och berätta detta för företagets bästa kunder. Ge flera förslag utifall boenden blir fullbokade. Tipsa även om aktiviteter och sevärdheter i områden som de kan utforska på kvällen. Det tar inte mycket tid men kommer vara väldigt uppskattat och ge dem fler anledningar att faktiskt besöka mässan.