Kundmöten är en viktig del av företagande och något som alltid är värt att veta lite mer om innan man startar sin verksamhet. Men samtidigt kan ett möte vara väldigt olikt ett annat beroende på vilka man har att göra med. Första mötet med en ny kund är därför något man alltid bör förbereda ordentligt för.
Mötas på plats
Att kunna ha första mötet på plats kan alltid vara fördelaktigt, även om det betyder att en resa är något som måste planeras in på kort notis. Att kunna se varandra i ögonen kommer alltid göra det mer personligt och man får chansen att göra ett bra intryck på flera olika nivåer.
Vårdat yttre
Att komma till första mötet med fina kläder och ett allmänt vårdat yttre ger en mer professionellt intryck på en gång och lägger därmed en bra grund för resten av mötet. Men samtidigt är det ju värt att veta mer om personen i fråga och deras värderingar och världssyn. Försöker du vara på tok för proper kanske du råkar uppfattas som stel istället.
Väl informerad
Och med det kommer vi till ytterligare en viktig punkt: att komma väl informerad till mötet. Det gäller att veta så mycket som möjligt om personen/företaget som du har mötet med. Ju mer du vet desto bättre kan du anpassa dina argument och förklara varför de behöver ditt företags tjänster/produkter.